Over ons

Karmijn werd in oktober 2014 opgericht. De dagelijkse leiding van de uitgeverij is in handen van Wilma Seijbel (foto): historicus met een grote passie voor de (weleens vergeten) 18de eeuw, sinds 20 jaar werkzaam in de boekenbranche, als redacteur, hoofd Promotie en uitgever. Samen met een groot aantal freelancers (vertalers, boekverzorgers, redacteuren) en professionele drukkers probeert Karmijn hoogwaardige boeken af te leveren. Wilma is naast haar werk voor Karmijn 2,5 dag in de week werkzaam als museumdirecteur.

Voor het contact met de boekhandel werken we sinds de start van de uitgeverij samen met Huub van Aalst, die inmiddels al meer dan 30 jaar in het boekenvak werkzaam is, eerst als boekverkoper, later als vertegenwoordiger binnen diverse uitgeverijen en nu als zelfstandige vertegenwoordiger.

 

 

De betekenis van ‘Karmijn’

We krijgen regelmatig de vraag waar ‘karmijn’ voor staat en waarom die naam gekozen is. Karmijn is een heldere, rode kleurstof die al in de Middeleeuwen bekend was. Ze werd door de Spanjaarden ontdekt in de Nieuwe Wereld, en de schilderkunst maakte grif gebruik van deze ontdekking! Anthonis Mor van Dashorst bijvoorbeeld, de beroemdste portretschilder van de 16de eeuw, (hij schilderde onder meer Willem van Oranje en Philips II) gebruikte vaak karmijn in zijn schilderijen.  Karmijn is een naam die verbonden is met creativiteit, maar het is ook een kleur die passie uitstraalt.

Het vogeltje in het logo is de karmijnrode bijeneter. Het vogeltje leeft in Afrika, maar recentelijk is deze bijeneter ook in Nederland gesignaleerd. Uiteraard is deze vogel gekozen om zijn kleur, maar vogels in een logo hebben altijd iets speciaals: ze symboliseren ‘vrijheid’ en ‘nieuwe wegen inslaan’.

 

 

Share This: